Czym jest lecytyna i jakie jest jej zastosowanie?

  • 05.10.2020, 13:00
  • Grupa Tipmedia
Czym jest lecytyna i jakie jest jej zastosowanie?
Nazwa związków pochodzi od greckiego słowa lekithos, które oznacza żółtko jaja. To właśnie w nim znajdziemy wielkie ilości lecytyny. Generalnie, choć w produktach pochodzenia zwierzęcego znajdziemy większe jej ilości, to jej produkcja w ten sposób jest droższa i budzi opór ludzi zainteresowanych losem zwierząt. Stąd też najbardziej popularnymi źródłami lecytyny dla przemysłu i branży spożywczej są między innymi soja, rzepak i słonecznik. Jest ona pożądanym, choć ubocznym produktem rafinacji olejów roślinnych.

​Lecytyna jest niezbędna dla zdrowia człowieka

Lecytyna jest niezwykle ważnym składnikiem ludzkiego organizmu, występuje w każdej komórce ciała i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i procesów przemiany materii. Lecytynę znajdziesz także w tabletkach, które regulują gospodarkę cholesterolową oraz tych, których zadaniem jest wsparcie wątroby w jej funkcjach ochronnych. W przemyśle kosmetycznym lecytyna stanowi także składnik maści, emulsji i kremów. Podsumowując, lecytyna znajduje szerokie zastosowanie i pozwala człowiekowi na zachowanie niezbędnych funkcji życiowych. Stosowana jest także w produkcji czekolady.

​Zastosowanie lecytyny w przemyśle spożywczym

Jeśli już o jedzeniu mowa, warto wspomnieć, jaką rolę pełnią lecytyny w przemyśle spożywczym. Dzięki właściwościom przeciwutleniającym umożliwiają wydłużenie przydatności produktu do spożycia. Wykorzystane w roli emulgatora pozwalają na tworzenie emulsji wykorzystywanych także w przemyśle farmaceutycznym. Lecytyny (sojowe, słonecznikowe czy rzepakowe) stosuje się także szeroko w piekarnictwie, w tym do produkcji wafli, makaronów, ciastek, kremów i słodyczy. Znajdziemy je także w margarynach i produktach opartych na tłuszczach, a nawet w odżywkach dla sportowców, gdyż wspomaga regenerację organizmu po wysiłku fizycznym.

​Dieta bogata w lecytynę i suplementacja

Dieta bogata w lecytynę sprzyja poprawieniu pamięci i koncentracji, zmniejsza poczucie zmęczenia po wysiłku i ma jeszcze mnóstwo korzyści, których część wyliczono powyżej. W jaki sposób zapewnić swojemu organizmowi odpowiednie ilości tego cennego składnika? Niektórzy na pierwszym miejscu stawiają wspomniane wcześniej jajka, a właściwie ich żółtka, a zaraz za nimi wątróbkę oraz ryby. Jednak także weganie są w stanie zapewnić sobie odpowiednią dietę bogatą w lecytynę. Znajduje się ona przecież w licznych produktach pochodzenia roślinnego – soja, rzepak, słonecznik oraz orzechy i kiełki.

Jeśli jednak uważasz, że Twoja dieta nie jest wystarczająca, by zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na lecytynę, możesz ją suplementować. W formie surowca do produkcji suplementów znajdziesz ją na przykład w ofercie OQEMA https://oqema.pl/aktualnosci/lecytyna-sojowa-rzepakowa-slonecznikowa-w-stalej-ofercie-overlack. Uważaj jednak, by nie przekroczyć wskazanej dziennej dawki. Skutkować to może dolegliwościami układu pokarmowego – bólami brzucha, nudnościami i biegunką. Lecytyna w formie suplementów przyjmuje różne formy, od tradycyjnych kapsułek przez tabletki do żucia po proszek i granulki.

 

Grupa Tipmedia
Materiał Partnera
Podziel się: